torsdag 2 oktober 2014

HAVET


2014-10-02
Havet - vår födelseplats, en rofyllt vaggande livmoder 
eller med vindens stormande, förenat med livsfara.
***
När jag var liten fanns en strand vid Skagerack där jag hittade gåvor från havet. Drivved formade till vingar eller ansiktsdrag, snäckor och ovanligt tecknade stenar med len yta. Jag gömde min skatt i en skreva. Ibland tog jag med en extra mjuk sten eller någon vacker snäcka till ett skrin av trä som jag hade i skrivbordslådan. Det fanns inga lekkamrater att ge dem till.
***
Det dröjde inte många år förrän stranden förvandlades till soptipp. Varje år samlade vi ihop metervis av plastsjok, förpackningar, gamla skor och allsköns bråte som drev i land från världens hav. Halva sommaren gick åt till att samla ihop skräpet i sopsäckar och frakta till tippen.
Ljuva 60-tal. Det var då folk i västvärlden började vräka sitt plastelände i havet.
Jag minns den första måsen som fastnat i spillolja och dött på stranden. Kan fortfarande se en ejderunge på näthinnan, kvävd till döds av oljeutsläpp från något tankfartyg. En dunboll full av livslust förvandlad till en klump av svartnad skam.
Min fars rygg kröktes allt mer för varje år som stranden fläckades av människans avfall. Han lyfte blicken mot tärnorna, följde deras fiskafänge eller fördjupade sig i en dikt av Harry Martinsson.
Mumlade något om plastelände och människans ynkedom.
Han är död sedan länge och jag har förlorat min strand.
Havet är mer förorenat än någonsin. Kvadratmil av plast flyter runt i världshaven.
Vet inte vilka länder som syndar värst mot vårt ursprung, vår urmoder, havet.
Men Greenpeace vittnar om förskräckliga oljeutsläpp i Parma, en by vid floden Usa i norra Ryssland där barn badar i vattnet förorenat av oljeutsläpp från läckande ledningar. Förödelsen i Komiregionen är enorm. Saneringesarbetet tungt, stanken vidrig.
Det är alltid lika obegripligt varför människan förstör den miljö vi är så beroende av oavsett om det gäller havet, skogen, luften eller grundvattnet.
Är det inte hög tid att ifrågasätta den högst tvivelaktiga doktrinen om tillväxt till varje pris och bara tillåta det som Naturen tål?!
***
Den som har en slant över kan sätta in den på 90 05 02-6 för att underlätta arbetet för Greenpeace.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar