fredag 17 oktober 2014

HISTORIA


                    Silver renoverar köket. Hon är noggrann men gör inte så många knop. 
Det tar tid. 
Kaoset sprider sig i huset. Katten stirrar misstänksamt på alla kartonger, pytsar och burkar som står i vägen. Han håller sig helst utomhus. Men matskålen ställs på samma plats mellan vedkorg och kamin. Brasan brinner och motar nattens råa fuktighet ur huset. Och min famn är varmt. Katten lägger sina blötkalla tassar i min hand, en i taget. Han förväntar sig min odelade uppmärksamhet. Som tack spinner han förnöjt och upplåter sin mjukhet. Det är fridsamt med en spinnande katt. 
Den här katten har vuxit upp i det vilda. Han har varit förföljd av kommunens kattutrotare och blivit extra rädd för människor. Men hans kattmor var klok och lurade gubben. När jag tagit hand om hennes ende son dog hon en naturlig död. 
Det tog veckor innan jag så mycket som kunde se skymten av katten. Men maten jag satte ut försvann. Säker kunde jag inte vara, här finns många hungriga. Rävungar och skator, grävling och hermelin. En och annan katt från byn vågar sig bort till oss ibland.


Leo Läkekatt har numera ett stort revir att försvara. Han har skänkt mig sin tillit som tack för alla vinterdagar jag satt ute i kylan med fyra lager kläder och värmde rädda katten. Åtta år har gått sen han kom hit, en söndag sent i november när snön yrde. 
Första gången han vågade sig över tröskeln fick han panik och måste släppas ut efter några sekunder. Men efter en lång vinter vågade han sig så småningom in i huset. Jag har skrivit en bok om Leo Läkekatt och hans resa från vild till någorlunda tam och tillgiven huskatt. Men varje natt går han ut till sin vilda värld igen och varje morgon måsta han bestämma sig för att lita på just mig.

    

Bakom lager av färg och spånplattor öppnar Silver en port till den gamla stockväggen mellan kök och hall. Mossa, utslitna klänningar och arbetsskjortor fick tjäna som isolering. De handsmidda spikarna är magnifika. Vi står i vördnad inför husets blottade historia. Ett titthål till en annan tid. Dryga hundra år har gått. Jag skriver om huset och om våra 17 år. Till sist blir det väl en färdig bok. I väntan på den besök min hemsida! 
hbfotogodis.dinstudio.se
Där kan du beställa 17 av mina 21 fotoböcker, kort och förstoringar eller bara botanisera bland några av bilderna jag tagit de senaste åren. Välkommen! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar