måndag 21 augusti 2017

MENTAL SOLFÖRMÖRKELSE

Upplys våra sinnen på det att vi blir upplysta. 
Det vore på tiden. 
Men var ska upplysningen komma ifrån?


Människans inre kontinenter lider av mental solförmörkelse. 
Så känns det varje gång SVT prånglar ut sina nyheter i eterrymden. Vi matas med elände. Vinklat är det också. Frågan är hur medvetna mediefolket är. 
Fattar de hur sönderklippt världen blir i deras redigeringsmaskiner och hur dyster?
Jag vet inte, jag bara anar och den aningen kan göra mig synnerligen orolig.


I dag har jag farit genom det Skånska landskapet. 
Vid Stenshuvud ser allt ut att vara i sin ordning. 
Äppellundarna i Kiwik bär frukt, mindre än vanligt sägs det, 
våren var så kall. Undrar varför man inte matade sina bin med extra sockerlösning så att de slapp frysa ihjäl. 
Det är så mycket man undrar över. 
När jag vandrar längs ständerna utanför Maglehem känns det som att hålla evigheten i handen.
Havets vågor rasslar genom stenar som slipats till enkla smycken. Ljudet är musik.


Så varför krig? Om alla länders krigsbudget samlades i en enda pott skulle vi få ett mått på hur rädda vi är för varandra. 
Är det inte hög tid att satsa på den där känslomässiga utbildningen som jag efterlyst i decennier istället för att föra krig? 
Då kanske människosläktet har en chans att komma in i 
en ny upplysningstid.
Det vore väl på tiden?

1 kommentar:

  1. Du är en livs levande profet, kära Hedvig, men var landar dina viktiga ord? Jag leker med tanken att du får en egen TV-kanal där du på bästa sändningstid bjuder in människor som vill försöka lyssna och förstå. Dina ord, din musik, dina bilder!

    SvaraRadera