torsdag 31 augusti 2017

KOMPOST

Om jag varit ung i dag hade jag startat KOMPOSTPARTIET eller åtminstone KOMPOSTRÖRELSEN. 
Idén fanns redan för fyrtio år sedan, för tjugo år sen utvecklade jag fortfarande mina idéer och försökte sprida dem. Nu gör jag ett nytt försök så här i elfte timmen.
Tänk kompost, ingen vettig människa slänger gifter som förorenar den jord 
där framtidens grödor ska växa. 
Så lätt det skulle kunna vara att bedriva samhällsbygge i fall vi utgick ifrån den enkla insikten.


Sammalunda borde gälla när det handlar om vårt dricksvatten. Ingen vettig människa förgiftar väl det vatten hon ska dricka? Ändå är det konstigt nog fullt lagligt för svensk militär att övningsskjuta över Vättern och för delar av industri och lantbruk att både laka ur jorden och smutsa ner färskvatten och hav. 
I september blir Sverige invaderat av omfattande militärövningar. Aurora 17 kallar man eländet, 
en skymf mot själva morgonrodnaden. 
Ingen vet hur mycket föroreningar dessa krigsövningar kommer att innebära på sikt.


Luften har länge varit illa ute. De som vistats i Peking någon längre tid vet hur illa det kan bli. Kommer gasmask att bli något våra barnbarn får med sig direkt hem från BB i framtiden? 
Det vill till att vi inför den där känslomässiga utbildningen jag om och om igen pläderar för snarast, 
helst redan på BVC. 
Kompoströrelsen handlar nämligen lika mycket om den inre känslomässiga miljöförstörelsen vi människor ägnar oss åt. Den sprids som en farsot från föräldrar till barn generation efter generation.
Om vi ska ha en chans att rädda världen, naturen och därmed oss själva och våra medarter samt avgifta hela skapelsen så gäller det att komma igång omedelbart. 
Inför alltså känslomässig utbildning från förskola till universitet och låt varenda beslutsfattare prya i verkligheten innan de får fatta ett enda beslut.


1 kommentar:

  1. Har den här texten nått våra beslutsfattare i landet, i världen?
    Hur kan jag vidaresända?

    SvaraRadera